23 Ocak 2010 Cumartesi

İSTANBUL TÜRK İSLAM ESERLERİ MÜZESİ (Barınma ve Göçebe Yaşam - Müze Sonrası Günlük Plan)

MÜZE SONRASI GÜNLÜK PLAN

AMAÇ VE KAZANIMLAR

PSİKOMOTOR ALAN
Amaç 1. Bedensel koordinasyon gerektiren belirli hareketleri yapabilme
Kazanımlar
1. Sözel yönergelere uygun olarak ısınma hareketleri yapar.
2. Değişik yönlere yuvarlanır.
4. Sözel yönergelere uygun olarak yürür.
Amaç 2. El ve göz koordinasyonu gerektiren belirli hareketleri yapabilme
Kazanımlar
1. Küçük nesneleri toplar.
2. Nesneleri kaptan kaba boşaltır.
3. Nesneleri üst üste / yan yana / iç içe dizer.
7. El becerilerini gerektiren bazı araçları kullanır.
8. Nesneleri yeni şekiller oluşturacak biçimde bir araya getirir.
9. Değişik malzemeler kullanarak resim yapar.
10. Yönergeye uygun çizgiler çizer.
13. Malzemeleri istenilen nitelikte keser.
14. Malzemeleri istenilen nitelikte yapıştırır.
Amaç 3. Büyük kaslarını kullanarak belirli bir güç gerektiren hareketleri yapabilme
Kazanımlar
3. Farklı ağırlıktaki nesneleri kaldırır.
5. Farklı ağırlıktaki nesneleri taşıyarak belirli bir mesafeye gider.
Amaç 5. Denge gerektiren belirli hareketleri yapabilme
Kazanımlar
1. Farklı zeminler üzerinde yürür.
2. Zemin üzerine çizilen şekiller üzerinde yürür.

SOSYAL - DUYGUSAL ALAN
Amaç 2. Duygularını fark edebilme
Kazanımlar
1. Duygularını söyler.
2. Duygularının nedenlerini açıklar.
3. Duygularının sonuçlarını açıklar.
Amaç 6. Başkalarıyla ilişkilerini yönetebilme
Kazanımlar
1. Kendiliğinden iletişimi başlatır.
4. Aldığı sorumluluğu yerine getirir.
5. Kendisinin ve bakalarının haklarına saygı gösterir.
8. Gerektiğinde liderliği üstlenir.
9. Etkinliklerin süresine ilişkin yönergeye uyar.
Amaç 10. Toplumsal yaşamın nasıl sürdüğünü kavrayabilme
Kazanımlar
1. Toplumda farklı rollere sahip kişiler olduğunu söyler.
3. Kendi kültürünün belli başlı özelliklerini açıklar.
4. Farklı kültürlerin belli başlı özelliklerini söyler.
Amaç 12. Çevredeki güzellikleri koruyabilme
Kazanımlar
2. Çevredeki güzellikleri korumak için yapılması gerekenleri açıklar.
3. Çevredeki güzellikleri korumada sorumluluk alır.
Amaç 13. Çevreyi estetik bakımdan düzenleyebilme
Kazanımlar
1. Çevresinde gördüğü güzel / rahatsız edici durumları söyler.
2. Çevre sorunları ile ilgili kendi yapabileceklerine örnek verir.
3. Çevresini farklı biçimlerde düzenler.
BİLİŞSEL ALAN
Amaç 2. Olay ya da varlıkların çeşitli özelliklerini gözlemleyebilme
Kazanımlar
1. Olay ya da varlıkların özelliklerini söyler.
2. Olay ya da varlıkların özelliklerini karşılaştırır.
Amaç 3. Dikkatini toplayabilme
Kazanımlar
1. Dikkat edilmesi gereken nesneyi / durumu / olayı fark eder.
2. Dikkatini nesne /durum / olay üzerinde yoğunlaştırır.
3. Dikkat edilmesi gereken nesneyi / durumu / olayı söyler.
4. Nesneyi / durumu / olayı ayrıntılarıyla açıklar.
Amaç 4. Algıladıklarını hatırlayabilme
Kazanımlar
1. Olay ya da varlıkları söyler.
7. Nesnelerin neden yapıldığını söyler.
Amaç 17. Zamanla ilgili kavramlar arasında ilişki kurabilme
Kazanımlar
1. Olayları oluş sırasına göre söyler.
2. Zamanla ilgili kavramları anlamına uygun şekilde kullanır.
3. Zaman bildiren araçların işlevini açıklar.

DİL ALANI
Amaç 2. Konuşurken sesini doğru kullanabilme
Kazanımlar
1. Nefesini doğru kullanır.
2. Kelimeleri doğru telaffuz eder.
3. Konuşurken sesinin tonunu işitilebilir biçimde ayarlar.
Amaç 4. Kendini sözel olarak ifade edebilme
Kazanımlar
1. Dinlerken / konuşurken göz teması kurar.
2. Sohbete katılır.
5. Söz almak için sırasını bekler.
7. Duygu, düşünce ve hayallerini yaratıcı yollarla açıklar
Amaç 5. Dinlediklerini çeşitli yollarla ifade edebilme
Kazanımlar
1. Dinlediklerini başkalarına anlatır.
2. Dinlediklerine ilişkin sorular sorar.
3. Dinlediklerine ilişkin sorulara cevap verir.


Amaç 6. Sözcük dağarcığını geliştirebilme
Kazanımlar
1. Dinlediklerinde yeni olan sözcükleri fark eder.
2. Yeni sözcüklerin anlamlarını sorar.
3. Verilen sözcüğün anlamını açıklar.
4. Yeni öğrendiği sözcükleri anlamlarına uygun olarak kullanır.

ÖZBAKIM BECERİLERİ
Amaç 1. Temizlik kurallarını uygulayabilme
Kazanımlar
1. Temizlikle ilgili malzemeleri doğru kullanır.
2. El, yüz ve vücudun diğer kısımlarını uygun biçimde yıkar.
3. Tuvalet gereksinimine yönelik işleri yardımsız yapar.
7. İçinde bulunduğu çevreyi temiz tutar.
Amaç 4. Dinlenmeyle ilgili kurallara uyabilme
Kazanımlar
1. Yorulduğu durumlarda dinlendirici bir etkinliğe katılır.
Amaç 5. Kendini kazalardan ve tehlikelerden koruyabilme
Kazanımlar
1. Tehlikeli olan durumları söyler.
2. Tehlikeli olan durumlardan uzak durur.


ETKİNLİKLER

SERBEST ZAMAN
PMA A2:K 1,2,3
SDA A12:K 2,3
SDA A13:K 1,2,3
ÖBB A1:K 1,2,3,7
Çocuklar “Tünaydın!” denilerek karşılanır. Onlarla sohbet edilir. Çocuklar oynamak istedikleri köşeleri seçerler. Köşelerde serbest oynarlar. Oynadıkları legolardan ev inşa etmeleri istenir hep birlikte oynarlar. Çocuklara toplanma vaktinin geldiği ifade edilir. Yaşadığımız ortamı yani sınıfımızı temiz tutmalıyız.“Şarkı bitmeden köşeleri toplamayı başarabilecek miyiz? Hadi iş başına!” denilerek sınıf düzenlenir. Oyuncaklar kaplara doldurulur. Toplanma ve temizlik yapıldıktan sonra kahvaltıya geçilir.

TÜRKÇE
SDA A2:K 1,2,3
SDA A6:K1,4,5,9
SDA A10:K1,3,4
DA A2:K1,2,3
DA A4:K 1,2,5,7
DA A5:K1,3,4
DA A6 :K 1,2,3,4
BA A2:K1,2
BA A3:K 1,2,3,4
BA A4:K1,7
BA A17:K1,2,3
Öğretmen çocuklardan yarım daire şeklinde sandalyelerde oturmalarını ister. Çocuklara dün gidilen müzenin hangisi olduğu, nasıl olduğunu ve zevk alıp almadıklarını sorar. Eski Türklerin yaşam tarzları ve nerede yaşadıkları, geçimlerini nasıl karşıladıklarını sorar. Sizce göçebe ne demektir, çadır neyden yapılır, Şimdi biz nerelerde yaşıyoruz, siz evinizde çadırda yaşayabilir misiniz gibi sorular sorarak dikkatlerini “ev ortamı ve barındığımız yer” üzerinde yoğunlaştırır. Barınaklar hakkında bilgi verilir.
Çocuklara ev ile ilgili bilmeceler ip uçları verilerek sorulur.
Giderken de gelirken de elimi sıkar. (Kapı kolu)
Ölü piliç altında diri tavuk. (ev)
Ev altında kırmızı yılan (kapı)
Oturdum önüne
Uydurdum deliğine ( kilit )
Bizim evde bir deli var
Tepesinde dili var. (lamba)
Evin aynası
Kendinin dayısı (pencere)
Bilmecelerin cevapları verildikten sonra öğretmen “iki ev” adlı parmak oyununu çocuklara öğretir ve birlikte tekrar ederler.
İKİ EV
Tepede iki ev var,(İki el yumruk yapılır öne uzatılır.)
Bu evde Ayşe oturur, ( Sağ el yumruk yapılır öne uzatılır ve baş parmağı çıkarılır.)
Bu evde Fatma oturur, (Sol el yumruk yapılır öne uzatılır ve baş parmağı çıkarılır.)
Bir gün Ayşe evden çıktı, (Sağ elin baş parmağı gösterilir.)
Tepeye tırmandı, (Eller yukarı kaldırılır.)
Tepeden aşağıya indi. (Eller aşağıya indirilir.)
Bir o tarafa, bir bu tarafa baktı. (Sağ elin baş parmağı sağa sola hareket ettirilir.)
Fakat kimseleri göremedi,
Küçük evine girdi, (Sağ elin baş parmağı avuç içine saklanır.)
Ertesi gün Fatma evinden çıktı, (Aynı sözler ve hareketler tekrarlanır.)
Bir başka gün Ayşe ve Fatma, (İki elin baş parmakları kaldırılır.)
Evlerinden çıktılar.
Tepeye tırmandılar,tepeden indiler, (Eller yukarı aşağı hareket ettirilir.)
Ve birbirlerini gördüler.(Baş parmaklar karşılıklı tutulur.)
Ayşe Fatma’ya “Günaydın, nasılsın ? dedi.
Sonra kol kola girdiler
Ve okula gittiler.
(Sınıftaki çocukların isimleri kullanılarak, değişiklik yapılabilir. )

OYUN
PMA A1:K 1,2,4
PMA A3:K 3,5
PMA A5:K 1,2
ÖB A4:K1
ÖB A5:K1,2
Öğretmen “Hayvan Müzesi”, “Evim-sınıfım-okulum” ve “sallanan evler “ adlı oyunları kuralları anlatılarak çocuklarla oynar.
Hayvan Müzesi Oyunu:
Bir müze bekçisi seçilir. Diğer çocuklar, müzedeki hayvanlar olurlar. Her çocuk, hangi hayvan olacağını kendi seçer, masanın üzerine çıkıp heykel olurlar. Müze bekçisi mumyaları inceler ve müzeden çıkar. Hayvanlar bekçi gidince canlanır, hareket etmeye başlarlar. Bekçi aniden geri döner ve hareket halindeki mumyaları yanar. En sona kalan mumya oyunu kazanır ve müze bekçisi olur.

Evim-Okulum-Sınıfım Oyunu:
Yere birkaç metre aralıklarla iki çizgi çekilir. Oluşan üç alandan biri evim; biri okulum; diğeri de sınıfım diye adlandırılır. Öğretmen hangi alanın adını söylerse çocuklar o alana koşarlar. Yanılan oyundan ayrılır. Öğretmen yönergelerin temposunu arttırarak veya ardı ardına aynı alanın adını söyleyerek şaşırtmalarda bulunur

Sallanan Evler Oyunu:
İki çocuk el ele tutuşarak ayakta dururlar bir çocuk da el ele tutuşan çocukların kollarının üzerine bina rolünde oturur. Bu şekilde üçlü gruplar oluştururlar. Deprem oluyor dendiğinde ayaktaki taşıyan çocuklar, hareket etmeye çalışırlar. Amaç oturan çocuğu düşürmeden oyunun sonuna kadar dayanmaktır. En sona kalan çocuk birinci olur, alkışlanır.

SANAT
PMA A2:K 7,8,9,13,14
Sanat etkinliğine geçmek için çocuklar toplanır ve masalara oturtulur. Masalara ip, kağıt, sulu boya konulur ve çocukların istedikleri gibi “ip baskısı” yapmaları sağlanır. Ayrıca renkli elişi kağıtları dağıtılarak halı dokumaları ve süslemeleri istenir.




OKUMA YAZMAYA HAZIRLIK
PMA A2:K 7,9,10
Öğretmen, eski ve yeni barınma yerlerini (evleri) karşılaştır, kesik çizgileri tamamlayarak yaşadığın evi bul yönergelerinin olduğu çalışma sayfalarını çocuklara dağıtır.

DEĞERLENDİRME
Çocuk açısından;
Öğretmen açısından;
Program açısından;

Hiç yorum yok: