23 Ocak 2010 Cumartesi

İSTANBUL TÜRK İSLAM ESERLERİ MÜZESİ (Barınma ve Göçebe Yaşam- Müze Sırasındaki Etkinlikler)








MÜZE SIRASINDAKİ ETKİNLİKLER
1.Beni Bul:
Öğretmen önceden her çocuğa ayrı ayrı hazırladığı gözlem dosyalarını çocuklara dağıtır, müzeye girişle beraber müzedeki hangi galeriyi ziyaret edecekleri ve gezecekleri ip uçları verilerek gözlem defterinde belirtilir. Gözlem defteri yardımıyla çocuk hangi eserden başlayacağını gözlem defterindeki alıştırmaları yaparak, yönergeye uygun şekilde hareket ederek bulabilmesi hedeflenir. İlk resim olan topak ev, çizgiler birleştirilerek ‘’sence bu resim hangisi’’ diyip oraya yönlendirme yapılır. Çocuklar topak evi bulunca orada yarım daire şeklinde oturtulur, topak evle ilgili ve göçebe yaşam tarzıyla ilgili konuşulur.


2. Zaman Tünelinde Yolculuk Edelim:
Topak ev ve göçebe yaşam biçimini anlatan kullanım nesnelerinin sergilendiği galeride durulur. Çocuklardan gördüklerini iyice incelemelerini isteriz. Çocuklardan gözlerini kapatıp, karşılarında duran topak evde yaşayan bir fert olarak hayal etmeleri istenir.
Çocuklara: Farz edin ki sizler o dönemin insanları ile birlikte bu evde yaşıyorsunuz, o dönemi hissetmeye çalışın. Örneğin; aranızda neler konuşurdunuz, bu çadırda kimlerle yaşamak isterdiniz, sizler topak evde neyle uğraşmak isterdiniz gibi sorular sorarak, o dönemi düşündürerek onlara tarihsel bilinç edinmelerini sağlarız. Ayrıca halen içinde yol aldığımız ve yaşadığımız zaman tünelinin neresinde olduğunu kavratmaya çalışırız.

3. Beyin Fırtınası:
Günümüzde yaşamımızı sürdürdüğümüz evleri ve müzede göçebe olarak yaşamını sürdürenlerin yaşadıkları çadırlar hakkında konuşarak çocuklara beyin fırtınası yaptırma fırsatı oluşturulur. Örneğin; çocuklar topak ev ve oradaki diğer bölümlere
(çoban kıyafeti, ipleri boyatmak için kullanılan kazan, topak evin iç kısmının olduğu kısımlar) bakarken çocuklarla aşağıdaki gibi konuşulabilir.
- Biz nerde yaşarız?
- Evlerde, apartmanlarda.
- Peki Eskiden Türkler nerelerde yaşamışlar?
- Topak ev ve değişik çadırlarda.
- Burada gördüğün evle bizim şimdi yaşadığımız evler aynı mı?
- Bunlarda ev ama bizimkilerden şekil olarak çok farklı.
- Sence başka nasıl evlerde yaşamışlardır? Gibi sorular sorularak beyin fırtınası yaptırılır.


4. Drama Etkinliği:
Çocuklardan “topak evde yaşayan aile”yi dramatize etmeleri istenir. Her çocuğa canlandıracakları roller ayrı ayrı verilir. Çocuklara ( anne, baba, abla, kardeş, çoban, misafir, yünleri boyatan kişi, koyun, keçi vb.)roller verilir ve istedikleri gibi canlandırmalarına fırsat verilir.

Hiç yorum yok: