23 Ocak 2010 Cumartesi

İSTANBUL TÜRK İSLAM ESERLERİ MÜZESİ (Barınma ve Göçebe Yaşam - Müze Öncesi Günlük Plan)


MÜZE ÖNCESİ GÜNLÜK PLAN

AMAÇ VE KAZANIMLAR
PSİKOMOTOR ALAN
Amaç 2. El ve göz koordinasyonu gerektiren belirli hareketleri yapabilme
Kazanımlar
7. El becerilerini gerektiren bazı araçları kullanır.
8. Nesneleri yeni şekiller oluşturacak biçimde bir araya getirir.
9. Değişik malzemeler kullanarak resim yapar.

SOSYAL - DUYGUSAL ALAN
Amaç 6. Başkalarıyla ilişkilerini yönetebilme
Kazanımlar
9. Etkinliklerin süresine ilişkin yönergeye uyar.
Amaç 10. Toplumsal yaşamın nasıl sürdüğünü kavrayabilme
Kazanımlar
1. Toplumda farklı rollere sahip kişiler olduğunu söyler.
2. Aynı kişinin farklı rolleri olduğunu söyler.
3. Kendi kültürünün belli başlı özelliklerini açıklar.
4. Farklı kültürlerin belli başlı özelliklerini söyler.
Amaç 11. Estetik özellikler taşıyan ürünler oluşturabilme
Kazanımlar
3. Görsel sanat etkinliklerinde ürün yapar.

BİLİŞSEL ALAN
Amaç 4. Algıladıklarını hatırlayabilme
Kazanımlar
8. Nesnelerin içinden eksilen ya da eklenen bir nesneyi söyler.
9. Nesne, durum ya da olayı bir süre sonra yeniden ifade eder.

DİL ALANI
Amaç 4. Kendini sözel olarak ifade edebilme
Kazanımlar
1. Dinlerken / konuşurken göz teması kurar.
2. Sohbete katılır.
4. Belli bir konuda konuşmayı sürdürür.
5. Söz almak için sırasını bekler.
7. Duygu, düşünce ve hayallerini yaratıcı yollarla açıklar.
8. Üstlendiği role uygun konuşur.
Amaç 5. Dinlediklerini çeşitli yollarla ifade edebilme
Kazanımlar
1. Dinlediklerini başkalarına anlatır.
5. Dinlediklerini resim, müzik, drama, şiir, öykü vb. yollarla sergiler.
Amaç 6. Sözcük dağarcığını geliştirebilme
Kazanımlar
1. Dinlediklerinde yeni olan sözcükleri fark eder.
2. Yeni sözcüklerin anlamlarını sorar.
3. Verilen sözcüğün anlamını açıklar.
4. Yeni öğrendiği sözcükleri anlamlarına uygun olarak kullanır.

Amaç 8. Görsel materyalleri okuyabilme
Kazanımlar
1. Görsel materyalleri inceler.
3. Görsel materyallerle ilgili sorulara cevap verir.

ÖZBAKIM BECERİLERİ
Amaç 1. Temizlik kurallarını uygulayabilme
Kazanımlar
5. Ev ve okuldaki eşyaları temiz ve düzenli kullanır.
6. Beslenme için gerekli araç-gereçleri temizlik kurallarına uygun kullanır.
7. İçinde bulunduğu çevreyi temiz tutar.

ETKİNLİKLER:

SERBEST ZAMAN
SDA A10:K 1,2,3,4,
ÖBK A1:K5,6,7
Öğretmen sınıfa girerek çocuklara ‘’Tünaydın’’ der. Sınıfta bulunan evcilik köşesine oyun çadırını koyar ve çocukların ilgisini o yöne çevirir. Çocukları evcilik köşesinde oynamalarını, çadırı incelemelerini ister. Çocuklara çeşitli sorular sorarak buradaki çadırın ne amaçla kullanılabileceğini ve orada kimlerin yaşayabileceğini beyin fırtınası oluşturur. Çadırda istedikleri gibi oynamalarına fırsat verir. Öğretmen çocuklara serbest zaman bitiminde toplanma ve temizlik için: ‘’Hadi çocuklar barındığımız ortamı(sınıfımızı) toplamaya başlayalım. Sınıfımız tertemiz olsun.’’ diyerek çocukları lavaboya yönlendirir.


TÜRKÇE
DA A4:K1,2,4,5,
DA A6:K 1,2,3,4,
DA A8:K 1,3
Öğretmen çocukları yarım daire şeklinde oturtur. Yanına oyun çadırını alarak çocukların karşısına oturur. Çadırı göstererek ‘Çocuklar sizce bu nedir, ne işe yarar, nasıl yapılmıştır, bunu kim yapmış olabilir, içinde kimler yaşar’ şeklinde sorular sorarak sürekli o nesneye odaklamalarını sağlar. Çocukların cevaplarına karşılık; ‘sizin şimdi barındığınız yerler nerelerdir’ diyerek dikkatlerini ‘ev ortamı’ üzerinde yoğunlaştırır. O dönemde insanların göçebe hayat yaşadıklarını, kendi evlerini kendilerinin oluşturduğunu söyleyerek topak evler ile ilgili bilgi verir. Onların yaşadıkları evlerin çadırdan yapıldığını, şimdiki evlerin ise betondan yapıldığını ve apartman şeklinde olduğunu belirterek karşılaştırma yapmalarını sağlar. Barınaklarla ilgili resimler gösterilir. İnsanların geçmişte yaşadıkları yerler gösterilir. Geçmişten bugüne oluşan değişiklikler ve farklılıklar konuşulur. Ardından müzenin ne olduğunu ve müzede nelerin olduğunu sorar. Göçebe Türklerin eski yaşam yerlerinin yani barınaklarının bu çadırların olduğu ve gideceğimiz müzede bunları inceleyip göreceğimizi söyleriz. Ardından etkinlik sonlandırılarak kahvaltıya geçirilir.

OYUN
BA A4:K8,9
Öğretmen “Çadırda Kim Var?” adlı oyunun kuralarını çocuklara anlatır, çocuklar arasından bir ebe seçilir ve sınıftan dışarı çıkartılır. Sınıfın bir köşesine battaniye vb. kullanarak çadır kurulur, sınıftan seçilen bir çocuk çadırın içine gizlenir. Ebe olan çocuk sınıfa çağrılır; çocuk, sorular sorarak çadırdaki arkadaşının kim olduğunu bulmaya çalışır. Oyun yeni bir öğrenci ile devam eder.

SANAT
PMA A2:K7,8,9,
SDA A6:K9,
SDA A11:K3
Çocuklar masalara geçerler. Öğretmen herkese kağıt ve boyalarını vererek, hayallerindeki topak evi çizmelerini söyler.


DRAMA
DA A4:K 7,8,
DA A5:K 1,5
Çocuklara ‘Çadırda Yaşam’ adlı dramayı canlandırmaları için farklı roller verilerek, o dönemin yaşam koşullarına benzer hareketler sergileyebileceği bir ortam oluşturmaları istenir. Çadırda yaşayanlara anne, baba, çocuk, abla, kardeş gibi roller dağıtılır.

AİLE KATILIMI
Çocuklara anne-babası ile beraber evlerini ve evin diğer bölümlerini evde çizip boyamaları istenir. Ertesi gün okula getirmeleri istenir.

DEĞERLENDİRME
Çocuk açısından;
Öğretmen açısından;
Program açısından;

Hiç yorum yok: